team
met zijn vieren op pad, een goed team

3 dagen waddentrip

een schot in de roos
1-3 september 2011

totale trip
de totale trip in perspectief

kiel
Kiel een schitterend gezicht

naar de plaatjes

In de DC2000 agenda staat al lang de Waddentrip gepland. Maar dit jaar staat er wel meer gepland wat helaas niet door gaat. Nu is het evenwel anders. De deelnemers zijn er, de hotels zijn gereserveerd, de kisten zijn beschikbaar en... het weer belooft perfect te zijn. Niets weerhoudt ons dus van een mooie tocht.
De deelnemers zijn deze keer Hans Liepert, Thijs Libregts, Evert Meinen en ikzelf. We hebben de Robin SVQ en de Piper VSY tot onze beschikking. De uitgeknobbelde reis gaat alsvolgt : dag 1 Rotterdam - Nordhorn - Juist - Wangerooge - Wilhelmshaven. Dag 2 Wilhelmshaven - Kiel - Neustadt - Braunsweich - Ganderkesee. Dag 3 Ganderkesee - Hoogeveen - Rotterdam.
Dag 1 en 2 zijn dus de zwaarste met 4 legs te vliegen, op dag 3 moeten we evenwel rond het middaguur terug zijn op Rotterdam, vanwege dat de kisten geboekt zijn. We moeten dus gedisciplineerd vliegen en op tijd opstaan.
We hadden ons vertrek uit Rotterdam gepland op 11.00 uur. Probleem met dit mooie (hogedruk) weer is echter de ochtend mist / nevel. Die was er dus voldoende aanwezig, biet op Rotterdam, maar wel in het oosten waar we naartoe zouden vliegen. De mist moest daar door de warmte van de zon opgeruimd worden. Dat gebeurde wonderwel precies op tijd zodat we even over elf in de lucht hingen. De reis verliep voorspoedig op 2000 voet, heerlijk rustig en genietend van het landschap. Even na 12.00 uur kwamen we bij Nordhorn aan, het militaire gebied aldaar is niet actief tussen 12 en 2 uur, dus zonder problemen werden de twee kisten netjes op de baan geprikt.
Nordhorn is een klein maar plezierig veld, niet druk, maar een goed restaurant is aanwezig. Om de juffrouw van het restaurant een plezier te doen hadden we graag blijven lunchen, maar dat liet ons schema niet toe. Koffie mit kuchen werd het, ook heel lekker.
Precies volgens schema ging het om half twee naar Juist. Koersje noord, langs de nederlands duitse grens, zo over de Dollart naar Juist. Even naar het zuidoosten van het eiland manoeuvreren voor een straight in op baan 26. Mooi geluid die klinkers van de baan.
Op Juist hadden we wel de lunch gepland en dat is daar op het terras van het flugplatz restaurant heel goed te doen. Het werden 4 Flammenkuchen, zeg maar piza's, lekker !
Nu weer verder naar Wangerooge, 20 minuten vliegen. Even rekening ermee houden dat dit veld van 13.00 tot 15.00 uur dicht is vanwege mittagsruhe. Bij nadering hoorde we de toren al tegen anderen de opmerking maken of ze de notams gelezen hadden.... ! Wij hadden wel de notams gelezen, maar precies niet die van Wangerooge. Het veld was PPR geworden ( Prior Permission Required) vanwege de enorme hoeveelheid regen die er de laatste tijd gevallen was. Alle grasparkeerplaatsen waren onbegaanbaar, dus er was slechts beperkte capaciteit om de kisten te parkeren. We mochte evenwel doorkomen, we zouden toch maar een uurtje blijven. Mooi zo, precies om 16.00 uur waren we er. En meteen maar weer naar het terras van het Flugplatz hotel waar we kamers hadden geprobeerd te boeken, maar helaas het was vol. Dat was de reden dat we later nog door moesten naar Wilhelmshaven om te overnachten.
Zo waren we om goed 17.00 uur weer onderweg voor het laatste kippestukje naar EDWI. Hier werden we vriendelijk ontvangen en konden we meteen de kisten voltanken zodat we de volgende ochtend meteen konden vertrekken.
Hop in de taxi naar ons hotel in het centrum voor een heerlijk drankje en een prima maaltijd. De eerste dag perfect verlopen.

Dag 2
Opstaan om 07.00 uur was geen probleem, we waren weer "frish und munter".
Het ontbijt was prima, en eigenlijk voor dit hotel boven onze verwachting. Mijn gebakken ei met spek werd op verzoek gemaakt, het smaakte heerlijk. De taxi was er op tijd en in no time waren we weer op het veld. Doordat iedereen zijn leg al had voorbereid, hingen we 40 minuten voor op schema in de lucht. Het weer was perfect, geen mist, geen nevel, zeer helder je keek de wereld uit. De rit zou naar Kiel gaan, en dat ging zonder problemen. Kiel is heel mooi om aan te vliegen, over de stad en de haven zo op downwind naar RW 08, schitterend. Doordat we nog dik voor 12 alweer bij het restaurant zaten ging de geplande lunch niet door en werd het weer koffie met. We zouden bij de volgende halte wel lunchen.
Nog steeds voor op schema ging het weer verder, nadat we van de havenmeester hadden gehoord dat Kiel helemaal uit de gratie was geraakt van Lufthansa en nu dus gewoon een groen veld was geworden, jammer hoor.
Naar Neustadt - Glewe ging het. In het voormalige DDR gebied nabij Schwerin. Een grote grasbaan, die veel weg had van een knollenveld, en we waren de enigsten. De Torenman verontschuldigde zich dat ze niets te drinken konden aanbieden, al helemaal geen eten, dus sorry geen lunch vandaag. Op de vliegclub aldaar werden we echter getrakteerd op een glas cola, gartis en voor niks, goed hoor. Dat betekende dat we binnen het uur weer weg waren.
Op naar Braunsweich-Wolfsburg. Voor ons allen ook weer een nieuw veld, leuk. Tegen 16.00 uur waren we daar op het wat grotere veld, soms gecontroleerd als er commercieel IFR verkeer is. Maar het is er niet druk. De VSY ging even tanken, en de airbus die daarbij in de buurt stond kon daarna pas tanken, maar geen nood hoor rustig aan we wachten wel. Tof he waar zie je dat nog, een grote airbus netjes achter onze piper op zijn beurt wachten.
Na onze suikerspiegel en vochtgehalte weer op niveau gebracht te hebben, was het weer actie voor het laatste stukje naar onze overnachting in Ganderkesee nabij Bremen. Nog steeds voor op schema kwamen we daar aan, het was er gezellig druk, ook met vliegbewegingen. Na getankt te hebben konden we de kisten voor het terras van het hotel parkeren, en wij schoven daar uiteraard meteen aan om dorst en honger te stillen. We kenden de kwaliteiten van dit hotel restaurant al, en we werden wederom niet teleurgesteld. Voor prijzen ! Alles erop en eran met zijn vieren voor 115 euro inclusief fooi, overigens precies evenveel als gister in de "Ruine" in Wilhelmshaven.
We konden helaas niet in het Airfielhotel blijven slapen, want het was vol. We moesten dus met de taxi naar Hotel Hof Hoyerswege net buiten Ganderkesee. Wat we wel geregeld hadden was het ontbijt bij het airfieldhotel, want daar hadden we excellente herinneringen aan.

Dag 3
Wederom om 07.00 uur opstaan en nog voor het ontbijt in de taxi naar het veld. Daar waren we om 08.00 uur en konden meteen aan het copieuze ontbijt beginnen. Wat je wilt, zalm, paling, vleeswaren, de lekkerste soorten worst, eieren, kaas alle soorten, warme broodjes, meloen met ham, ik kan het onmogelijk allemaal opsommen, maar het is jammer dat je net nog niet wat meer kunt eten, je moet een keer stoppen nietwaar.
Haast hadden we niet want het was nog te mistig, en zeker in nederland volgens de Metar en de TAF. Nadat we Hoogeveen gebeld hadden en zekergesteld hadden dat we vfr konden vliegen, vertrokken we zodat we om kwart voor tien, een kwartiertje achter op schema, naar Hoogeveen onderweg waren. Heerlijk rustig in de lucht, een stabiele luchtmassa geeft geen turbulentie, dus prettig om uit te buiken en na te genieten van de mooie trip.
In Hoogeveen nog een bakkie en appelpuntje en dan weg voor het laatste stukje naar Rotterdam.
Ik had afgesproken met Hans dat ik bij hem in de buurt zou blijven vliegen. Niet in formatie maar wel binnen redelijk zichtsbereik. Dat heeft zo zijn nadeel zou blijken. Hans in de VSY vloog op de autopilot, en samen vlogen we dus een strakke lijn naar huis. Over Zwolle, Harderwijk en Hilversum. Op zaterdag is het daar druk hoor, zeker met dit mooie weer. De schrik van mijn leven in de buurt van Bravo bij Lelystad. Ik vloog rechts achter de VSY en zag plotseling een Cessna kennelijk in de uitwijk voor mij, rakelings onder de VSY doorschieten, en daar zat niet veel speling meer tussen. De jongens in de VSY konden hem niet zien, en die waren geconcentreerd op zoveel andere kisten die bij ons in de buurt zaten. Dat was wel even spannend, en het ging razend snel.
Verderop bij Hilversum was het ook druk, we werden door Amsterdam Information gewaarschuwd en beide kisten op ons pad hadden we inbeeld, maar moesten toch een pittige bocht draaien om achterlangs te kruisen. Op dat moment waren wij al bij de VSY vandaan gegaan om ons volledig op het verkeer te kunnen concentreren. Een paar lessen heb ik hieruit wel geleerd, mooie onderwepen voor onze maandelijkse DC2000 meeting.
Om 12.20 landden we op Rotterdam waar ons schem, dat we voor onze trip hadden gemaakt, 12.15 aangaf, niet slecht vonden we.
We hebben allemaal genoten van deze korte maar intensieve trip. Veel gezien, veel geleerd .

svq
in de SVQ in volle vlucht

evert checked
Evert checked de tijd

hans landing
Hans landing op Neustadt knollenveld

neustadt glewe
Neustadt-Glewe EDAN

ruine
ons restaurant bij de ruïne

thijs-hans boven dorpje
Thijs-Hans boven dorpje, op 1500 voet

ballon
deze jongen kwam op Ganderkesee een low pass maken